AVIZO
Pozdravljeni v novi sezoni oddaje Glasbeni ciklon, ki vaš, verjetno najbolj podcenjen čut, zapeljuje v svet sodobne klasične in eksperimentalne glasbe.
Premierno sezono Glasbenega ciklona smo začeli s »pregrešno« popularno 3. simfonijo Henryka Mikołaja Góreckega. Tudi štart v aktualno sezono bo podobno neortodoksen. Poslušali bomo glasbo sodobnega poljskega skladatelja Zbigniewa Preisnerja, ki ga verjetno veliko bolje poznamo kot skladatelja filmske glasbe. Tovrstna namembnost njegovih del pa glasbi nikakor ne odvzema vrednosti. Saj kot pravi na vratih svoje spletne strani www.preisner.com, obstaja samo ena vrste glasbe, to je dobra glasba, sam pa ustvarja takšno, ki jo tudi sam rad posluša.
Zbigniew Preisner se je rodil leta 1955. Študiral je filozofijo in zgodovino, kasneje pa se je avtodidaktično posvetil študiju glasbe. Kmalu je začel skladati lastne kompozicije v specifičnem romantičnem slogu. Nanj so imeli zaznaven vpliv skladatelji poljske romantike in skladatelja Paganini in Sibelius. V svojem slogu je vedno izpostavljal pomen melodije in, kar na nek način iz tega izhaja, odločno zavračal moderni eksperiment.
Najbolj je znan po uglasbitvah filmskih del, posebej opusa znamenitega, na žalost že preminulega poljskega režiserja Krzysztofa Kieslowskega. Njegovo sodelovanje s svetom filma pa se nadaljuje tudi po smrti Kieslowskega, prav tako pa je vpleten v številne druge glasbene projekte.
V prvem delu današnje oddaje vam bomo zavrteli eno njegovih najznamenitejših in najznačilnejših del, »Requiem for My Friend« iz leta 1998, ki ga je napisal v spomin na Krzysztofa Kieslowskega. Delo je nastajalo v dveh delih. Drugi del, ki ga danes ne bomo slišali in nosi pomenljiv naslov »Life«, je nastal z namenom uglasbitve še enega narativnega dela Krzysztofa Kieslowskega, ki pa je med produkcijo umrl, kar je Preisnerja napeljalo, da ja za svojega prijatelja skomponiral še »Requiem«.
Devet stavkov »Requiema« je napisanih za majhen ansambel, ki ga sestavljajo sopran, orgle, dva kontratenorja, tenor, bas, godalni kvartet in tolkala. Ženski vokal pripada poljski sopranistki Elzbieti Towarnicki, ki je postala nekakšen zaščitni znak Preisnerjeve glasbe. »Requiem« je prežet z melanholijo in dolgimi pasaži tišine, kar skupaj z mogočnimi orglami daje glasbi vzvišen in gotski pridih.
V drugem delu večera posvečenega Zbigniewu Preisnerju bomo poslušali nekaj izbranih glasbenih biserov, ki jih je v glavnem spisal za filme Krzysztofa Kieslowskega. Slišali bomo glasbo iz filmov »La Double vie de Véronique«, »Trois couleurs: Bleu« in »Trois couleurs: Rouge«. Glasba v teh delih izpričuje Preisnerjevo poetično moč in izostren občutek za emocijo. Slog pa je nezgrešljivo romantičen in epski. Želimo vam še naprej obilo glasbenih užitkov! Oddaja Glasbeni ciklon pa se ponovno vrača ob tednu osorej.
AVIZO