Vprašaj filozofa! – vi sprašujete, filozofi odgovarjajo
Vprašanje:
Je mučenje insektov kaj manj nemoralno, kot mučenje nečloveških primatov?
13. februar 2014
Odgovarja Eddy Nahmias:
V obeh primerih je mučenje, ob predpostavki, da je svojevoljno, nemoralno in znak slabih značajskih lastnosti (in lahko posameznika ojača za še kaj hujšega). Vendar imamo dobre razloge, da lahko mislimo, da žuželke ne čutijo bolečine in trpljenja v tolikšni meri kot opice (npr. njihov živčni sistem ni tako kompleksen). Torej, če je merilo nemoralnosti ali »zlobnosti« dejanja količina nepotrebnih bolečin in trpljenja, ki jih proizvaja – in to velja za katerokoli moralno teorijo – potem je odgovor da, mučenje žuželke bi bilo manj nemoralno, kot je mučenje nečloveškega primata. Prosim pa, da ne počnite ne enega, ne drugega!
20. februar, 2014
Eddy Nahmias uči na oddelku za filozofijo in nevroznanstvenem inštitutu na državni univerzi Georgia v Atlanti.
Odgovarja Stephen Maitzen:
Predvidevam, da mučenje pomeni izkušnjo bolečine ali trpljenja (fizičnega ali psihičnega), ali najmanj določeno frustracijo žrtve. Možgani žuželk so presenetljivo zapleteni: sodeč po Wikipediji ima navadna muha v možganih 100.000 nevronov in kar 10 milijonov sinaps. Ni dvoma, da jih imajo kakšne kobilice še veliko več. Toda ali so možgani insektov dovolj zapleteni, da lahko čutijo bolečino, trpljenje ali frustracije? Ne verjamem, da to kdo ve. Vendar bi odgovor prav lahko bil ne, in v tem primeru bi vaše vprašanje temeljilo na napačni predpostavki.
Recimo, da je insekte dopustno mučiti. Če je primer mučenja drugače svojevoljen, potem je verjetno stopnja nemoralnosti odvisna od trpljenja, ki ga povzroča. Zdi se zelo verjetno, da lahko vsaj nekateri nečloveški primati trpijo v večji meri kot žuželke, kar pomeni, da je njihovo mučenje toliko bolj nemoralno.
20. februar, 2014
Stephen Maitzen je W. G. Clark profesor filozofije na univerzi Acadia v Kanadi. Njegovi glavni interesi so epistemologija, metafizika in filozofija religije.
Kategorija: Živali